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Das Projekt Ganztagsschule

The All-day-school Project

Subject to funding from VolkswagenStiftung and the Federal Ministry of Education and Research (BMBF), this project focuses on the departure to all-day schools, their reforms and crises in West Germany from 1955 to 1982. The project investigates historical all-day school reform projects across initial educational political departures, reform-euphoric booms and neotraditionalization of educational ideas following this surge. Alongside an excursus on the day schools in the GDR, regarding Western Germany, discourse analyzes on school, gender roles and socio-cultural modernization are linked to three case studies

Project Description

Until the “Pisa shock” in 2000, half-day school formats with a school day’s ending at lunchtime were one of the most consistent every day characteristics of life in the old Federal Republic of Germany. The author investigates this path which by international comparison was nearly exclusively pursued in Western Germany against the background of the Cold War and change within society. Her book gives an account of the all-day school reform project in the Federal Republic in the 1950s to 1980s, ranging from early educational political departures to reform-euphoric booms to neo-traditionalization of educational concepts after the surge. The reconstruction of pedagogical debates draws on a large body of materials, and it is linked to an analysis of the discourse surrounding gender roles and socio-cultural modernization.

Detailed case studies focus on the constellation of actors and conflict-prone negotiations that led to the establishment of individual all-day schools in Western Germany. Historical comparative and relational perspectives on the competitive East German system show how the GDR also continued to maintain a German system of half-day schooling. In this case, a brief period of all-day schools was succeeded by a combination of half-day schools and afternoon day care institutions. The book is based on two research projects run by the Centre for Contemporary History Potsdam (ZZF), funded by the VolkswagenStiftung and the Federal Ministry of Education and Research (BMBF).

Publications

Monograph:

Mattes, Monika (2015): Das Projekt Ganztagsschule. Aufbrüche, Reformen und Krisen in der Bundesrepublik Deutschland 1955-1982, Köln u.a.: Böhlau-Verl. 254 S.- ISBN: 978-3412223762; (Zeithistorische Studien; 56)

Review:

Wenk, Sandra (2015): Mattes, Monika: Das Projekt Ganztagsschule : Aufbrüche, Reformen und Krisen in der Bundesrepublik Deutschland (1955-1982). Köln, Weimar, Wien: Böhlau-Verl.

Articles:

Mattes, Monika (2015): Ökonomie und Politik. Die Zeitpolitik von Kindergarten und Schule in der Deutschen Demokratischen Republik. In: Hagemann, Karen/ Jarausch, Konrad Hugo (Hrsg.): Halbtags oder ganztags? Zeitpolitiken von Kinderbetreuung und Schule nach 1945 im europäischen Vergleich. Weinheim/Basel: Beltz Juventa, S. 443-464.

Mattes, Monika (2012): Ganztagsschule und Frauenerwerbstätigkeit in der Bundesrepublik. In: Paulus, Julia u.a. (Hrsg.): Zeitgeschichte als Geschlechtergeschichte. Neue Perspektiven auf die Bundesrepublik. Frankfurt, M./New York, NY: Campus-Verl., S. 179-201.

Mattes, Monika (2011): Zwischen Realisierung und Verhinderung: Ganztagsschulen in der Bundesrepublik Deutschland in den 1960er bis 1980er Jahren – Historische Fallstudien. In: Appel, Stefan/ Rother, Ulrich (Hrsg.): Mehr Schule oder doch: Mehr als Schule? Schwalbach Taunus: Wochenschau-Verl., S. 203-207. (Jahrbuch Ganztagsschule 2011) (Online: URN: urn:nbn:de:0111-opus-88902)

Mattes, Monika (2011): The Time Policy of the East German Childcare and Education System. In: Hagemann, Karen/ Jarausch, Konrad/ Allemann-Ghionda, Cristina (Hrsg.): Children, families, and states. Time policies of childcare, preschool, and primary education in Europe. New York, Oxford: Berghahn Books, S. 344-363.

Mattes, Monika (2010): Ganztagsschule zwischen Bildungsreform und Bildungskrise: Ein historischer Blick auf Politiken, Diskurse und die praktische Realisierung von Ganztagsschulen in den 1960er/70er Jahren. In: Die Ganztagsschule, 2010, H. 4, S. 122-134.

Mattes, Monika (2009): Ganztagserziehung in der DDR. „Tagesschule“ und Hort in den Politiken und Diskursen der 1950er bis 1970er Jahre. In: Stecher, Ludwig/Allemann-Ghionda, Cristina/Helsper, Werner/Klieme, Eckhard (Hrsg.): Ganztägige Bildung und Betreuung. Weinheim u.a.: Beltz, S. 230-246. (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 54). (Online: urn:nbn:de:0111-opus-69670)

Hagemann. Karen/ Mattes, Monika (2008): Ganztagserziehung im deutsch-deutschen Vergleich. In: Aus Politik und Zeitgeschichte 23, S. 7-14. (Online: http://www.bpb.de/apuz/31178/ganztagserziehung-im-deutsch-deutschen-vergleich, last accessed: 16.03.2017)

Interviews:

„Individuelle Förderung – am besten den ganzen Tag lang“. Interview mit der DIPF-Bildungshistorikerin Dr. Monika Mattes am 13.04.2016 im DIPFblog „Bildungsforschung direkt“. (Online: http://www.blmedien.de/data/emags/gastroinfoportal/Schulverpflegung_01_2016/pubData/mobile/index.htm?dom=gastro%20-%20/16/#/12, last accessed 16.03.2017)

„Mittags war Schluss“. Interview mit Dr. Monika Mattes von der Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung über die Geschichte der Ganztagsschule in der Bundesrepublik In: e-Zeitschrift Schulverpflegung 1/2016. (Online: https://dipfblog.com/2016/04/13/individuelle-foerderung-am-besten-den-ganzen-tag-langlast accessed 07.06.2016)

„Historische Zeitfenster für die Ganztagsschule“. Im Gespräch mit Dr. Monika Mattes. In: Bundesministerium für Bildung und Forschung/ Referat Frühe und Allgemeine Bildung (Hrsg.): Ganztägig bilden. Eine Forschungsbilanz, Berlin 2012, S. 48f. (Online: https://www.ganztagsschulen.org/_media/121206_BMBF_GTS-Forschungsbilanz_bf_df.pdf, last accessed 16.03.2017)

Funding

The project was funded by

Project Management

  • Prof. Dr. Karen Hagemann (University of North Carolina , Chapel Hill)
  • Prof. Dr. Konrad Jarausch (University of North Carolina , Chapel Hill)

Project Team

Project Details

Project type: Publishing project
State:
Completed projects
Research field: Pedagogical Knowledge – Institutions, Practices and Actors
Contact: Monika Mattes
last modified Jul 20, 2017